Wat moet een boekhouder kosten? Deel 1: de regieprijs

Aha… weinig vragen die zulk leuke discussies kunnen uitlokken aan de cafétoog. Misschien met uitzondering van eender welk belastingtopic dat wordt aangesneden.

 

Toegegeven, de erelonen van de boekhouder of accountant zijn vaak in mysterie gehuld. Duidelijkheid is veraf, consistentie niet echt zichtbaar voor de ondernemer, en vergelijkingspunten moeilijk vast te stellen (elke boekhouder is anders en ook elk bedrijf is anders… hoe vind je dan een identiek vergelijkingspunt?).

 

Als accountant moeten we onze kop niet in het zand steken als er vragen over erelonen komen. Elke klant die ooit wel eens een bedenking had over zijn facturen zal weten dat bij de eerste vraag een gedetailleerde lijst van prestaties overhandigd wordt. Maar eerlijkheidshalve, deze lijst puilt uit van prestatiecodes die vaak niet echt extra duidelijkheid brengen.

 

En toch durf ik de discussie aan te gaan… Onze prijs wordt bepaald door onze productiefactoren (wel duh…). Lonen dus en IT infrastructuur, en net als bij elke andere onderneming worden deze productiefactoren doorgerekend met een winstmarge. Vanuit deze benadering krijgen we een uurtarief. Tegenwoordig schommelt die bij de meeste kantoren tussen 65 en 120 euro per uur. Ons gemiddelde is 85 euro per uur.

 

Maar is dit wel hoe je je accountant wil vergoeden? Een prijs per uur? Je zou geen goede ondernemer zijn moest je het daar bij laten. Je gaat me toch niet wijsmaken dat je niet beseft dat die Lada ongetwijfeld goedkoper is, maar daarom nog niet ‘beter’?

 

Hoe dan wel vergelijken? Een uurprijs geeft je een referentiekader, maar zegt erg weinig over de efficiëntie én over de kwaliteit.

 

Over efficiëntie: ben je liever klant bij een kantoor dat 50 euro per uur vraagt, maar er 60 uur voor nodig heeft om je dossier af te ronden? Of het kantoor dat je 90 euro per uur vraagt, maar hetzelfde klusje in 30 uur klaart? Als je prijsshopper bent, vraag je dus niet enkel naar de uurprijs, maar ook naar het geraamd aantal uren.

 

Kwaliteit is moeilijk in kaart te brengen. Toch verdient het de moeite om navraag te doen over wat in mijn ogen de minima eisen zijn. Geen laattijdig ingediende aangiften? Wordt er intern aan kwaliteitsopvolging gedaan? Zijn er key performance indicatoren waar het kantoor zich aan houdt? Hoe wordt de continuïteit verzekerd? Hoe beter de accountant of boekhouder hierop kan antwoorden, hoe meer vertrouwen hij in mijn ogen krijgt.

Maar er is meer dan een regieprijs. Stilaan maakt in onze sector de forfaitfacturatie opmars… en terecht. Daarover in de volgende in blogpost meer.