Peppol – wat moet u weten?

Vanaf 1 januari 2026 worden Belgische ondernemingen verplicht om hun facturen via het Peppol-netwerk te versturen. Dit netwerk zorgt voor een gestandaardiseerde en veilige manier om facturen en andere documenten digitaal uit te wisselen. Deze nieuwe regelgeving vraagt echter dat bedrijven hun facturatieprocessen tijdig onder de loep nemen. Bent u er al klaar voor?

Wat verandert er voor uw facturatie?

Momenteel stellen veel bedrijven hun facturen op in Word, Excel of PDF. Dit zal vanaf 2026 niet meer voldoende zijn voor B2B-facturatie in België. Om uw facturen via Peppol te versturen, heeft u specifieke software nodig die aan de Peppol-standaarden voldoet. Dit type software maakt een gestructureerd bestand aan dat correct kan worden verzonden via het Peppol-netwerk. Daarnaast heeft u toegang tot een “Peppol access point” nodig om uw facturen te kunnen versturen, alsook een “Peppol access point” om uw aankoopfacturen te kunnen ontvangen. Dit wordt doorgaans ook voorzien door de juiste softwarepakketten.

Gebruikt u al een facturatie- of ERP-systeem? Dan is het belangrijk om bij uw softwareleverancier na te vragen of uw pakket klaar is voor de overstap naar Peppol. Bovendien kan het nuttig zijn om te controleren of u aparte Peppol-toegangspunten kunt instellen voor verkoop- en aankoopfacturen, afhankelijk van hoe u uw processen wil inrichten.

Wat zijn de voordelen van Peppol?

Peppol biedt meer dan enkel een nieuwe manier om facturen te versturen. Het systeem maakt de facturatie efficiënter en betrouwbaarder. Een groot voordeel is dat u geen discussie meer zult hebben over het al dan niet ontvangen van een factuur. Alles wordt namelijk veilig en direct via het netwerk verstuurd. Bovendien komen uw aankoopfacturen vanaf 2026 automatisch binnen in uw Peppol-portaal. Dat betekent minder handmatig werk en minder kans op fouten bij het verwerken van deze facturen.

Peppol biedt ook mogelijkheden om uw documentenstroom te herbekijken en verder te digitaliseren. Het kan de perfecte gelegenheid zijn om uw administratieve processen te optimaliseren en te automatiseren. Hierdoor werkt u efficiënter en wint u tijd, die u in uw kernactiviteiten kunt steken.

Geen paniek… wij gaan u helpen!

Om de overstap naar Peppol zo vlot mogelijk te laten verlopen, zullen wij al onze klanten binnenkort persoonlijk informeren over de beste oplossing op maat van hun bedrijf. Afhankelijk van hoe digitaal u nu werkt, zijn er verschillende opties. Van eenvoudige pre-accounting tools tot volledig geïntegreerde ERP-oplossingen: wij helpen u om de juiste keuze te maken.

Heeft u een eigen ERP of facturatiepakket? Dan zullen we samen met u en uw softwareleverancier de nodige stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat u volledig Peppol-klaar bent tegen de deadline.

Wat nu?

Wij staan klaar om u te begeleiden bij de overgang naar Peppol. Binnenkort ontvangt u van ons een persoonlijke update met ons advies en de opties die het best passen bij uw situatie. Heeft u nu al vragen over Peppol of over de software die u nodig heeft? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder!