“Doen wat we gisteren deden…” (onze nieuwjaarswensen)

Nieuwjaar… het moment waarop we lijstjes maken. Lijstjes van wat passeerde en lijstjes van wat het komende jaar zal brengen. Het lijkt tegenstrijdig, maar Nieuwjaar is misschien ook één van de weinige momenten in het jaar waar we ook eens stilstaan bij het hier en nu. Het moment waarop we inventaris maken – niet alleen van de goederen in onze onderneming, maar ook van waar we staan in ons leven.

 

Ook onze onderneming gaat onder het vergrootglas… of dat zou toch moeten. De economische crisis van de afgelopen jaren heeft velen van ons doen nadenken over hoe fragiel onze onderneming al dan niet is. De consument wordt kieskeuriger; kwaliteit is niet langer de beslissingsfactor die het ooit was… en prijzen en concurrenten vergelijken is meer dan ooit een makkie via het internet.

 

Hoe groeien in moeilijke marktomstandigheden… de oplossing is meer dan ooit inzetten op een rechtlijnige, duidelijke en coherente strategie. Een eindpunt voor ogen houden, een weloverwogen reispad uittekenen en u daaraan houden. Gaandeweg meetpunten hanteren en zien of je niet van de reisroute afwijkt… en misschien even belangrijk: op gepaste tijdstippen nagaan of de reisroute nog wel veilig en de juiste is.

 

Mijn adagium was steeds: “als je vandaag doet wat je gisteren deed, zal je morgen krijgen wat je gisteren kreeg…”. Tot ik jammer genoeg door een slimmer iemand werd terecht gewezen. Hij zei me: “je zit er helemaal naast… als je vandaag doet wat je gisteren deed, zal je morgen minder krijgen dan wat je gisteren kreeg”.

 

Tijd dus om na te denken… wat ga je morgen anders doen dan vandaag om ervoor te zorgen dat je minstens evenveel zult krijgen dan gisteren?

 

Opnieuw is een duidelijke visie gekoppeld aan een doordachte strategie de enige oplossing.

En als accountantskantoor willen wij hierin minstens een klankbordfunctie uitoefenen. Praten over visie en strategie doe ik graag… bij pot en pint hoeft dat overigens niets te kosten (tenzij misschien die pintjes). Het gestructureerder aanpakken kan ook en is aan te raden… daarvoor zijn de afgelopen jaren meerdere oplossingen op KMO-maat uitgetekend. Interesse: geef me een seintje en ik help je graag verder!

 

Maar wij willen meer doen! De eerste stap in de vaak ongekende wereld van strategieontwikkeling is de moeilijkste… en wij willen onze klanten deze drempelvrees helpen overwinnen.

 

Vandaar dat wij op 20 februari op onze kosten een strategiesessie willen aanbieden van een halve dag. Een gerenommeerde strategie-consultant zal op onze kosten een 10-tal ondernemers in een interactieve workshop hun eerste stappen helpen zetten om hun strategie te ontwikkelen… om ervoor te zorgen dat ze morgen niet enkel hetzelfde zullen verdienen dan vandaag, maar meer!

 

Geïnteresseerd… hou alvast donderdagnamiddag 20 februari vrij. Meer info en een uitnodiging volgen later.

 

In tussentijd wens ik iedereen een gelukkig Nieuwjaar, en veel succes bij het opmaken van die lijstjes (en de inventaris :))

 

 

Dries & Leo Cannaerts

Raf Torfs, Bert, Koen, Maddy, Raf Diedens en Kristel – het Cannaerts-team.