Best practices – goeie raad hoeft niet duur te zijn

Hoe je bedrijf operationeel leiden? Het is een vraag die elkeen van ons bezig houdt. Stiekem zijn we jaloers op de bedrijven waar we ons aan willen spiegelen omdat het (zo lijkt het althans) bij hen blijkbaar beter, professioneler, efficiënter loopt dan in onze eigen keuken.

Als de praktijk mij één zaak geleerd heeft, dan is het wel volgende uitspraak: “als je vandaag doet wat je gisteren ook deed, zal het resultaat niet anders zijn”.

Je zaak willen verbeteren betekent dus zeker en vast ook dat je veranderingen niet uit de weg mag gaan.

Tweede tip: Denk na! Schrijf je bedrijfsprocessen eens uit en markeer de stappen waar het volgens u fout loopt. Doe eens een brainstorm om te trachten de processen in te korten of te automatiseren.

Derde tip: Kijk eens over de muur naar je buren! Je kan enorm veel leren door gewoon eens je concollega’s te bestuderen. Hoe verlopen de processen bij  hen? Misschien moet je eens een ‘mystery shopper’ langs sturen?

Vierde tip: lees veel en leer bij! Zeker aan te raden is het om lid te worden van je beroepsfederatie, of indien er geen is voor uw sector, van een werkgeversunie (bij voorbeeld UNIZO).

Vijfde tip: maak gebruik van al de gratis goeie raad die je kan vinden op het net. Ik geef je twee goeie links:

– IFAC: good practice checklist for small business ; én
Thinkkit (via EU)

En nu maar uw bedrijfsprocessen verbeteren!