Wat maakt een ondernemer succesvol? (1) Hij kent zijn markt.

In deze blogreeks ‘wat maakt een ondernemer succesvol?’ zetten we de verschillende factoren op een rij die succesvolle ondernemers onderscheiden van de rest. We putten daarbij uit onze meer dan vijftien jaar ervaring als accountant, waarbij we al talrijke ondernemers mochten ontmoeten. De een al wat succesvoller dan de andere. In deze eerste blog richten we ons op de uitmuntende kennis van een succesvolle ondernemer over de markt waarin hij actief is.

 

Kennis van zijn leveranciers

Een succesvolle ondernemer weet waarmee hij bezig is. Zijn markt heeft voor hem geen geheimen meer. Niet alleen weet hij perfect wie zijn kernleveranciers (kunnen) zijn, hij kent ook vlekkeloos de verschillende prijzen van de aangeboden grondstoffen en de verschillen tussen de grondstoffen en/of de leveranciers.

 

Kennis van zijn concurrenten en de markt

Ook aan de verkoopzijde weet een succesvolle ondernemer waarover hij praat. Hij kent niet alleen zijn product, maar weet ook perfect wie zijn concurrenten zijn en hoe zij zich in de markt positioneren. Dit geeft hem een duidelijk voordeel tijdens de verkoopspraatjes. Hij plaatst onmiddellijk zijn product in de juiste markt en hij laat zijn klanten helder inzien waarom hij de betere keuze is.

 

De praatjes van de concurrenten ondergraaft hij meteen. Bovendien buigt hij de aandacht van zijn potentiële klanten af naar die eigenschappen waarin zijn eigen product uitblinkt. Op elke vraag volgt onmiddellijk een correct en onderbouwd antwoord.

 

Kennis van zijn eigen producten

Het geheim achter het succes is de fascinatie voor het eigen product. Een succesvolle ondernemer wil alles over zijn product weten. Voortdurend blijft hij op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Waar kan het goedkoper, wat zijn nieuwe tendensen, welke ontwikkelingen zijn er?

Op de hoogte blijven, is op zich niet moeilijk: een abonnement op vaklectuur en sectormagazines, aansluiten bij een beroepsvereniging – of er gewoon zelf met enkele conculega’s eentje beginnen (ik heb het meegemaakt!), beurzen afschuimen, leveranciers zoeken,… En natuurlijk alle vrije momenten vullen door op internet te surfen en te zoeken naar meer informatie.

Fingerspitzengefühl is geweldig, maar een succesvol ondernemer is zeker van zijn zaak. En dat vraagt soms het nodige studiewerk. Een succesvolle ondernemer zoekt naar harde cijfers om zijn gevoel af te toetsen. Dit kan via marktstudies. Alvorens dure studies te bestellen, bestaan er heel wat alternatieven. Via de website van de FOD Economie – dienst statistiek kom je al veel te weten: inwoners, gemiddeld inkomen in de streek, …. Via de Gouden Gids of Google Maps krijg je een uitstekend zicht op de locatie van je concurrenten.

 

Het geheim? Intrinsieke motivatie!

Zoals gezegd: op de hoogte blijven is niet zo moeilijk. Al deze tijd investeren in uw zaak en product lukt alleen als u dit doet vanuit een intrinsieke motivatie. U moet werkelijk interesse hebben in wat u doet en het leuk vinden om hiermee bezig te zijn. Een succesvolle ondernemer werkt niet, die amuseert zich.