Show me the money!

Geld op de rekening… weinig dingen maken ondernemen makkelijker dan dat!

 

Over een ‘oorlogskas’ beschikken maakt dat belangrijke beslissingen sneller kunnen worden genomen. Ook stakeholders zoals personeel of aandeelhouders kunnen dan gepast en tijdig vergoed worden.

 

Geld is belangrijk… Waarom slagen dan zo weinig bedrijven er in om hun rentabiliteit snel en voldoende in cash te kunnen vertalen? Menig bedrijf maakt jaar na jaar winst, maar slaagt er niet in die winst in geld te vertalen. We merken dat zulke bedrijven alle operationele cash flow zien opgaan in hun werkkapitaal of andere balansposten… maar dus niet in geld.

 

Tijd, zo dachten wij, om – in een reeks van 6 posts – eens alle balansposten te overlopen, en tips te geven over hoe elke balanspost (snel) in geld kan omgezet worden. De volgende dagen krijgt u sporadisch per balanspost de tips gepubliceerd. We beginnen bij de belangrijkste en gaan zo het rijtje af naar de minder vlot in geld omzetbare balansposten. Op het einde krijgt u in een besluitende post een handig overzicht.

 

Vooreerst nog een kanttekening: alhoewel deze tips ook gelden voor bedrijven in moeilijkheden, is het zeer belangrijk dat bij herstructureringsmaatregelen eerst moet gekeken worden naar hoe het bedrijf terug rendabel kan gemaakt worden! In boekhoudtermen: in deze blogartikels leer je hoe je balansposten in geld kan omzetten; niet hoe je meer geld kan genereren aan de basis. Dat zit immers altijd in je resultatenrekening.

TIP 1: Voorraadbeheer optimaliseren

In mijn ogen, tesamen met debiteurenbeheer, dé grootste boosdoener als het erop aankomt centen vast te zetten in werkkapitaal!

 

Het is niet voor niets dat grote bedrijven volop investeren in systemen van ‘just-in-time’-leveringen. Elke euro die bespaart kan worden in voorraad, is een euro extra op de zichtrekening. Bovendien staan ondernemers te weinig stil bij het grote risico van een hoge voorraad (onverkoopbare goederen, stukken die onderhevig zijn aan slijtage of veroudering, al dan niet volledig onderbouwde zekerheden ingevolge brand- of waterschade, …). Ter info: de meeste kredietanalysten waarderen aanwezige voorraad maar aan 25% van de balanswaarde… en zij hebben daar hun redenen voor!

 

Dus: opgelet met voorraad.

 

Enkele tips om voorraden onder controle te houden:

  • Een deftig voorraadbeheersysteem aanschaffen, zodat oude winkelbomma’s, gemiddelde levertijd, gemiddelde vraag, e.d. meer gemakkelijk kunnen opgevolgd worden
  • Bestel niet vanuit de buik… overweeg of elk nieuw voorraadelement het rendement verhoogd. Ik zie in praktijk dat ondernemers zich te makkelijk laten verleiden. Waar ze aanvankelijk een stuk hadden in één kleur, kopen ze onmiddellijk ook andere kleuren bij eens ze er de centen voor hebben.
  • Onderhandel over levertermijnen… is de klant even tevreden indien hij slechts een dagje moet wachten?
  • Bedrijven met combinatie van winkel en webshop passen ook nog te weinig de “webverkoop in de winkel” toe. Als een klant naar een product vraagt, en het is niet in de winkel, zou men via een terminal in de winkel deze bestelling tesamen met de klant in de webshop moeten plaatsen. De klant moet dan niet terugkomen, maar krijgt het stuk later thuisbezorgd.
  • Laat u niet vangen aan hoeveelheidskortingen. Vaak wint de korting het niet van het risico op niet-verkoop. Reken uit hoeveel stuks er maximaal mogen blijven liggen alvorens uw extra korting de nek wordt omgewrongen door de niet verkochte stukken.
  • Samenaankoopgroeperingen kunnen hun nut bewijzen, indien ze naast een lagere prijs ook een interne voorraad bijhouden. Elke winkel kan dan snel via andere winkels bevoorraad worden. Uiteraard moet een bedrijf met meerdere vestigingen zowiezo een gecentraliseerd voorraadsysteem hebben!

Indien het kalf reeds verdronken is, ook enkele tips om de voorraad terug te dringen:

  • Bekijk in welke mate een uitverkoop mogelijk is (opgelet: respecteer de wet op de handelspraktijken)
  • Verkopen aan opkopers kan ook handig zijn, alhoewel dit meestal ver beneden de oorspronkelijke aankoopprijs zal zijn.
  • Waarom oude spullen niet gebruiken als marketingtool voor verkoop van producten met hoge winstmarge (gratis 2e product, gratis cadeautje als klanten binnen komen, …).
  • Alhoewel erg arbeidsintensief, kan de verkoop via 2ehandswebsites ook werken.
  • En tot slot, als het echt niet anders kan, vernietigen of een volledige waardevermindering boeken. Zo wordt minstens het verlies fiscaal gerecupereerd.

 

Voorraadbeheer is zo’n belangrijk element in de bedrijfsvoering, er bestaan dan ook tal van boeken over. Ik raad ten zeerste aan om u als ondernemer te verdiepen in voorraadoptimalisatie. Niet alleen zal u sneller winst in cash vertalen, maar bovendien zal u ook veel rendabeler gaan werken, omdat ook overhead kosten dalen bij een beter voorraadbeheer (denken we aan transportkosten, magazijn- of huiskosten, administratieve kosten, …).

 

Later deze week volgt de tweede post over debiteurenbeheer, hoe u ervoor zorgt dat klanten alles en snel betalen.